به گزارش میمتالز، حدود چهار سال است که واردات لنت ترمز به کشور ممنوع شده است، از زمان اجرای این قانون تولید کنندگان داخلی اقدام به تامین نیاز بازار کرده اند. در بیشتر موارد لنتهای ترمز ساخت داخل از کیفیت مطلوب و عمرمفید مناسب برخوردار هستند، البته این مورد به معنای عالی بودن تولیدات داخلی نیست چرا که به دلیل جبر تحریمهای ظالمانه تامین مواد اولیه از منابع مختلف ایجاد میشود که میتواند در زمان تولید چالش کیفی ایجاد کند. طی چند ماه گذشته قطعه سازان با چالشهای عدیده از جمله قطع انرژی، مشکلات گمرکی، عدم دریافت تسهیلات و عدم تامین ارز مواجه شدند. در کنار این موضوعات طرح رهگیری وزارت صمت نیز هزینه و زمان تولید را افزایش داده است. باتوجه به چالشهای مذکور برای بررسی وضعیت تولید لنت ترمز در کشور با «علی لاجوردی» مدیرعامل لنتپارس به گفتگو پرداختیم:
مشکلات تولید در کشور برای صنعتگران تمام شدنی نیست، لذا تولیدکنندگان باید با قوت فعالیت خود را ادامه دهند تا چرخه اقتصاد به درستی بچرخد.
ابتدا باید اشاره داشت که علیرغم ممنوعیت واردات لنت ترمز به کشور هنوز شاهد هستیم این قطعه «فوق ایمنی» به صورت رانتی از مبادی رسمی و به صورت قاچاق به کشور وارد و عرضه بازار میشود. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید بگویم تولید لنت ترمز در کشور توسط ۴۰ واحد تولیدی به غیر از ما با قوت انجام میشود، امروز در بازار لوازم یدکی شاهد هستیم که عرضه لنت ترمز بیشتر از تقاضا است، بنابراین در نظر داریم برنامه صادرات لنت ترمز و بازارهای هدف را توسعه دهیم.
باتوجه به اینکه سالها صادرات لنت ترمز به کشورهای همسایه داشیم، اخیرا باتوجه به افزایش مراودات تجاری میان ایران و روسیه برنامه جهت عرضه لنت ترمز به این کشور را داریم.
۵۰ درصد از تولیدات لنت پارس قابلیت صادرات را دارند، در صورت تحقق برنامه جدید ارز حاصل از صادرات میتواند نیاز واحد تولیدی ما به ارز نیمای یا آزاد را رفع کند، بنابراین میزان نقدینگی در شرکت رشد چشمگیری خواهد داشت.
بیشترین چالش قطعه سازان در کشور بخش نامههای خلق الساعه است که از سمت ارگانها و سازمانهای ذیربط صادر میشود، متاسفانه شاهد هستیم اگر امروز بخشنامه جدیدی ابلاغ شود، فردا این بخشنامه با دستوری جدید نفی میشود. از سوی طی چهار ماه گذشته تامین ارز جهت خرید مواداولیه یکی دیگر از معضلات اصلی صنعت خودرو و قطعه سازی شده است.
حدود ۵۰ درصد مواداولیه مورد نیاز صنعت لنت ترمز وارداتی است، ولی ۷۵ درصد از فرآیند تولید این قطعه داخلی سازی شده و ۲۵ درصد وابستگی به خارج وجود دارد.
بله، به تازگی علاوه بر خرید مواداولیه سفارش ساخت و تامین ماشین آلات فوق مدرن برای خطوط تولید شرکت لنت پارس به یک تولیدکننده مطرح اروپایی داده ایم. تاکنون ۵۰ درصد از قیمت ماشین آلات مذکور را پرداخت شده است. اگر نتوانیم ارز مورد نیاز به شیوه نیمای جهت پرداخت ۵۰ درصد دیگر قیمت ماشین آلات مذکور را تامین کنیم، پیش پرداخت و ماشین آلات سفارش داده شده را از دست میدهیم.
از مسوولین محترم و متولیان امر به عنوان یک قطعه ساز درخواست رفع چالش تامین ارز جهت خرید مواداولیه با کیفیت و واردات ماشین آلات به کشور را دارم، به روز رسانی خطوط تولید میتواند سبب توسعه تولید و افزایش کیفیت لنت ترمز در بازار شود.
منبع: بازار